رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
  • کد خبر : ۱۳۹۶
  • مشاهده :  93 بازدید
  • چاپ خبر : آیا نظام آموزشی خلاقیت را می پرورد
بررسی پرورش خلاقیت در نظام آموزش

آیا نظام آموزشی خلاقیت را می پرورد

خلاقیت از عناصر رشد و شکوفایی افراد جامعه است و زمینه های آن در دوران مدرسه پایه گذاری می شود. برخی می گویند مدارس به گورستان خلاقیت دانش آموزان می ماند.

 

به گزارش خبر۲۴ به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با توجه به اینکه خلاقیت و نوآوری یکی از مولفه های رشد و شکوفایی استعداد افراد جامعه است، بسیاری از نظام های آموزشی روی آن تمرکز ویژه ای دارند.
خلاقیت در عرصه تعلیم و تربیت دارای ابعادی است که چنانچه به درستی شناخته و مدیریت شود می تواند در مسیر شکوفایی قرار گیرد.
با توجه به اهمیت جایگاه خلاقیت در نظام آموزشی کشور، پژوهشگر ایرنا با «غلامرضا حاجی حسین نژاد» دانشیار علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی به گفت و گو نشست.

** خلاقیت درکجای نقشه آموزشی کشور قرار دارد؟
حسین نژاد در خصوص اهمیت خلاقیت در نظام آموزشی گفت: در شرایط حاضر اول فعالیت و دوم خلاقیت مهم است. تا زمانی که حرکت فعال و یادگیری فعال نباشد فرد خلاق نیست. دست، مغز بیرونی انسان است. تا زمانی که این دست فعال نشود، یادگیری و در نهایت خلاقیت هم صورت نمی گیرد. در واقع خلاقیت نتیجه مشاهده و پاداش است. پس باید یک سری شرایط را ایجاد کنیم تا با توجه به آن خلاقیت صورت بگیرد. از سویی وقتی توجه کودک را جلب کردیم این توجه باید تداوم داشته باشد. توجه به علاوه تداوم آن می شود تمرکز. نکته دیگر اینکه در سایه علایق کودکان است که خلاقیت صورت می گیرد. یعنی علایق کودک نقطه آغاز تفکر خلاقانه کودک است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما گورستان استعداد است. تا زمانیکه شناخت پیدا نکنید، نمی توانید شرایط را با توجه به شناخت فراهم کنید. شما زمانی که معلمی را سر کلاس می فرستید و دفترچه ای در اختیارش قرار می دهید که در آن اسامی بچه ها نوشته شده است خلاقیتی شکل نمی گیرد چون معلم در نقش چوپان نیست. به عبارتی شما باید ابزاری داشته باشید که ذهن ها را حاضر و غایب کند و نه بدن ها را شمارش کند.
به گفته وی، اگر کودکی به لحاظ فیزیکی حاضر باشد و ذهنش غایب باشد در واقع چه چیزی می خواهید به او یاد دهید. چه خلاقیتی می خواهید به او یاد بدهید. هر جا که فشار باشد یادگیری در آنجا رشد نمی کند. یادگیری بچه ها در گرو آزادی بچه ها است. دوره های زیادی هم در این باره و کتاب های بسیاری هم در این زمینه وجود دارد. بنیان یادگیری بچه ها در آزاد گذاشتن آنها است. کشور فنلاند کوتاه ترین ساعت آموزشی و موفق ترین آموزش و پرورش دنیا را دارد. در حالی که کشور ما طولانی ترین ساعت آموزشی و بدترین عملکرد بچه ها را شاهد است.
چرا همیشه فکر می کنید که کتاب تنها ابزار یادگیری دانش آموزان است. در حالی که در این زمینه یک آموزش چند وجهی نیاز است. تا زمانی که کنجکاوی بچه ها را تشویق نکنیم محیط و طبیعت پر از یادگیری است. بنابراین تنها منبع یادگیری بچه ها صرفا کتاب نیست.

** کتاب های کمک درسی؛ آفت خلاقیت دانش آموزان
حسین نژاد در خصوص نقش کتاب های کمک درسی در رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان گفت: موقعی که می گویید کتاب های کمک درسی، باید دید که آیا این کتاب ها با توجه به نیاز دانش آموزان تهیه شده است یا با توجه به بازار. شما در واقع در ابتدا ایجاد اضطراب می کنید و بعد برای دانش آموز کتاب تهیه می کنید. یعنی یک سری از ناشران و نویسندگان ما هستند که بنا به اضطرار خانواده ها می نویسند و چاپ می کنند. این پرسش مطرح است که تا چه اندازه کتاب های کمک درسی در دنیا مرسوم است. تا چه اندازه کتاب های حل المسائل در دنیا مرسوم است. شما وقتی مساله را حل شده در اختیار دانش آموز قرار می دهید، خب خلاقیت را چگونه ایجاد کند.
این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که بچه ها را از اینکه پاسخ غلط بدهند بترسانید، خلاقیت رشد نمی کند. این درست است که کودک خطا کند و همواره غلط است که همیشه درست جواب دهد. معمولا در کلاس های درس حرف پنهان حاکم است. یعنی معلم سوال می کند و جوابش هم مشخص است. در حالی که دانش آموز تا غلط جواب ندهد درسش را درست یاد نمی گیرد.
آموزش، مادام العمر ادامه دارد. دنیا رمز موفقیتش در پذیرش تغییر است. آنانی که با اندیشه های ثابت و غیر قابل تغییر به جامعه خود نگاه می کنند در واقع شایسته آینده نیستند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه