رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
  • کد خبر : ۶۹۸
  • مشاهده :  95 بازدید
  • چاپ خبر : استارتاپ ها چگونه محکوم به مرگ میشوند
استارتاپ ها

استارتاپ ها چگونه محکوم به مرگ میشوند

مرگ تدریجی یک استارتاپ خیلی از استارتاپ ها را دیده ام که به خاطر مرض “ویژگیهای متعدد” شکست خورده اند و نابود شدند. این اسم مرضی است که یک استارتاپ وقتی تصمیم میگیرند مدام ویژگیهای مختلف به محصول خود اضافه کند، به آن مبتلا میشود.  خیلی از استارتاپ ها این راه را تنها راه رقابت […]

مرگ تدریجی یک استارتاپ

خیلی از استارتاپ ها را دیده ام که به خاطر مرض “ویژگیهای متعدد” شکست خورده اند و نابود شدند. این اسم مرضی است که یک استارتاپ وقتی تصمیم میگیرند مدام ویژگیهای مختلف به محصول خود اضافه کند، به آن مبتلا میشود.  خیلی از استارتاپ ها این راه را تنها راه رقابت می دانند. این استراتژی از ریشه غلط است که فکر کنید مشتریان صرفا بخاطر ویژگیهای متعدد یک محصول از آن استفاده می کنند. واقعیت این است که اکثر مردم نهایتا از سرویس یا محصولی استفاده میکنند که یک کار را بسیار بسیار عالی انجام دهد. اگر برگردید و به تجربیات خودتان نگاه کنید می بینید که خودتان هم همین جور هستید.

من خودم این اشتباه را کرده ام و در گذشته سعی  داشتم مشکلات استارتاپم را با اضافه کردن ویژگیهای متعدد حل کنم. Icontact دومین استارتاپی بود که شروع کردم و بد جور به این مرض مبتلا بود. آن موقع خیلی با افتخار به همه میگفتم که این محصول، ویژگیهای بیشتری نسبت به محصول های دیگر در حوزه شبکه سازی اجتماعی دارد. ولی مشتری هایم  میگفتند: “که چی؟”  هیچ کس متوجه نمیشد که چه ویژگی ای Icontact را بهتر از سایر محصولات انجام میدهد. و وقتی که نتوانستیم مشتریان زیادی برایش پیدا کنیم، اشتباه بزرگی کردیم و سعی کردیم که به ویژگیهای آن باز هم اضافه کنیم. در صورتی که، اگر عاقل تر بودیم، بهتر بود از ویژگی های کم مصرف محصول می زدیم و روی اندک قسمتهایی که برای مشتریان جذاب تر بودند تمرکز میکردیم. Icontact در نهایت شکست خورد و من این درس تجربه کردم.

خیلی از استارتاپ هایی که برای دوره تک ستارز اقدام میکنند، میخواهند فیسبوک یوتوب گوگل غیره باشند. ما از همان اول توسط مربی ها تذکر میدهیم که بهتر است در یک ویژگی بهترین در دنیا باشند. و تمام تلاش و انرژی خود را خرج حل کردن یک مشکل که دیگران از آن باز مانده اند، بکنند. “اِوَن ویلیامز” بنیانگذار بلاگر و توییتر در این مورد می گوید:

“روی کوچکترین مشکلی که با حل کردنش میتوانی کارآمد باشی، تمرکز کن. بیشتر شرکت ها وقتی شروع به کار میکنند سعی دارند که خیلی کارهای مختلف انجام دهند و زندگی را برای خودشان تلخ میکنند. تمرکز روی یک گوشه از بازار مزیت های مختلفی دارد: با تلاش کمتر، می توانی بهترین در یک حوزه باشی. مشکلات کوچک (مانند دنیاهای میکروسکوپی) خیلی بزرگتر و پیچیده تر از آن هستند که اول تصور میشود. و بعد از اینکه بهترین در آن حوزه شدی، خیلی راحت تر و با اقتدار بیشتر میتوانی از موقعیتت استفاده کنی و وارد حوزه های دیگر شوی. این حرفها کاملا واضح و منطقی هستند ولی خیلی از شرکت ها می ترسند که فقط روی گوشه ای از مشکل تمرکز کنند. فکر میکنم که میترسند کوچک بمانند. ولی اگر در حل کردن یک مشکل بهترین باشند، خیلی راحت تر و  پر قدرت تر میتوانند پی حل کردن مشکلات دیگر بروند.”

نکته آخر آقای ویلیامز خیلی مهم است. اگر شما بهترین در حوزه x باشید، خیلی راحت تر میتوانید به x y برسید. مشتریانتان به شما اعتماد دارند و صبورانه بازخوردهای سازنده خود را در مورد y در اختیارتان میگذارند.

اگر تازه استارتاپ زده اید، پیشنهاد میکنم که زندگی را برای خود و همکارانتان راحت کنید و یک مشکل را انتخاب کنید و فقط روی آن تمرکز کنید. در ماه ها و سالهای آینده میتوانید در زمینه ها و حوزه های دیگر پیشرفت کنید ولی برای شروع سعی کنید آن مشکل را به نحو احسنت و بهتر از هر کس دیگر در دنیا، حل کنید. مشتری هایتان هم از شما تشکر خواهند کرد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه