به گزارش خبر ۲۴ : دکتر علی شیرخانی استاد تمام علوم سیاسی و عضو کارگروه تحول علوم سیاسی و روابط بینالملل شورای عالی انقلاب فرهنگی : نظام های سیاسی مردم سالار و دولت های برآمده از آن همواره در تلاش هستند که رضایت مردم خود را جلب نمایند و ممکن است در برخی موارد مصالح ملی را در نظر بگیرند.
۱- رضایت که به معنای خشنودی وخرسندی است، در هریک از گرایش های حقوقی، فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی، در معنای خاص خود تعبیر میشود. اما در مجموع میتوان گفت که: رضایت یعنی تایید و کفایت به آنچه دارایی مادی و معنوی یک فرد محسوب میشود. به عبارت دیگر فرد به آنچه که دارد، خشنود و خرسند باشد. لذا رضایت نقشی مهمی در شیوه ارزیابی ما از نشاط کلی خود ما و جامعه ما دارد. از این رو رضایت نقش اساسی برای احساس بهزیستی ما فراهم میکند.
۲- مصلحت در برابر مفسده قرار دارد و به معنای منفعت و سود حقیقی فرد و یا جامعه معنا میشود. مصلحت جامعه، به لزوم رعایت منافع مادی و معنوی مردم در راستای اهداف آن جامعه، تفسیر میشود. هر جامعه ای از یک سری مصالح عام و ثابت برخورد دار است و دارای یک سری مصالح خاص و متغیر است و تعادل میان این دو؛از مهارت هر دولت ،محسوب میشود.
۳- دولت ها وقتی زمام امور را به دست میگیرند، با توجه به وعده های تبلیغاتی در ایام انتخابات ،تمام تلاش خود را صرف رضایت مردم میکنند که آنان از عملکرد دولت جدید خشنود و خرسند باشند و ممکن است در همین راستا ،مصالح ملی به فراموشی سپرده شود.
🔹آیا جمع میان رضایت به معنای خرسندی و خوشحالی و مصلحت به معنای سود واقعی، ممکن است؟
🔸در پاسخ باید گفت که به غایت کاری دشواری به نظر میرسد، اما در صورت عدم جمع میان آن دو، اگر دولت ها بخواهند، هریک از آن دو را به دیگری ترجیح دهند ،لازم است به صورت شفاف به مردمی که آن دولت را برگزیده اند،گزارشی از دلایل ترجیح اعلام بنمایند،تا آنان با علم و یقین در برابر سیاست دولت ،تمکین نمایند.
🔹به نظر میرسد ،دولتی که در راستای منفعت و سود حقیقی مردم، امری را سیاستگذاری و اجرا نماید، هر چند در کوتاه مدت، مردم اظهار عدم خرسندی و عدم خشنودی خویش را بیان نمایند، خوش نامتر و ماناتر خواهد بود تا اینکه سود حقیقی را فدای خرسندی و خشنودی کوتاه مدت نمایند.
#خبر۲۴
کدخبر:ع.ک۶۰۰۹۷
انعکاس خبر: علیرضا کریمی