فیلیپ کاتلر در کتاب خود به نام «مدیریت بازاریابی» مینویسد:
یکی از وظایف اصلی مدیران بازاریابی، طراحی و اجرای آمیختۀ بازاریابی است که اصطلاحاً به آن 4Ps میگویند که شامل چهار عنصر اصلی است: محصول (Product)، قیمت (Price)، توزیع (Place) و در نهایت پیشبرد (Promotion)
👈اما چهار عنصر فوق بدون چهار عنصر زیر بیفایده هستند:
1️⃣مردم (People): در آمیختۀ بازاریابی مدرن، باید نگاهمان به مشتریان به عنوان «خریداران محصول» را به «مردمانی که خواهان ارتباطات انسانی و احترام هستند» تغییر بدهیم
2️⃣فرایند (Process): در آمیختۀ بازاریابی مدرن، باید به این موضوع دقت کنیم که مشتریان صرفاً به قیمت محصولمان دقت نمیکنند، بلکه برای آنها ساده، سریع و کم هزینه بودن فرایند خرید، مصرف و کنار گذاشتن محصول است که اهمیت بهسزایی دارد
3️⃣برنامهها (Programs): در آمیختۀ بازاریابی مدرن، قرار دادن محصول در شبکههای توزیع کافی نیست، بلکه باید برنامههای دقیقی برای تشویق شبکههای توزیع جهت معرفی و پیشنهاد محصولمان به مشتریان داشته باشیم
4️⃣عملکرد (Performance): در آمیختۀ بازاریابی مدرن، جذابیت یک تبلیغ، جایزه، قرعهکشی، محتوا و سایر اجزای پیشبرد مهم نیست، بلکه تاثیر آن بر رفتار و تصمیمهای مشتری است که اهمیت دارد.