همکاری ایران و چین در شاهراه تجارت جهانی جادۀ ابریشم شهرتی چند هزار ساله دارد؛ جادهای که مجددا در قرن ۲۱، منافع راهبردی و طولانی مدت ایران با شریک تجاری اولش را رقم خواهد زد.
جادهای باستانی، طرحی نوین
🔹چین در حال احیای مسیر باستانی جادۀ ابریشم با طرح «یک کمربند-یک جاده (BRI)» است که تاکنون ۱۴۷ کشور به آن پیوستهاند.
موقعیت راهبردی ایران در این طرح
🔹مسیر کنونی تجارت چین به اروپا و غرب آسیا عمدتاً دریایی است، اما ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز خود میتواند مسیر زمینی را احیا کند؛ هزینه و زمان انتقال کالا را کاهش دهد و ثبات بیشتری برای بازرگانان فراهم کند.
همکاری اقتصادی ایران و چین؛ فراتر از تجارت کوتاهمدت
🔹چین در سالهای اخیر شریک نخست تجاری ایران بوده و حتی تحت تحریمهای آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف نکرده است. اما کارشناسان معتقدند ایران نیاز به همکاری بلندمدت دارد که از تحولات سیاسی مصون باشد.
احیای مسیر شرق-غرب با محوریت ایران
🔹متخصصان حملونقل تأکید دارند که مسیر زمینی ایران میتواند جایگزینی برای مسیرهای ناپایدار منطقهای باشد. ایجاد کمیسیون مشترک با چین، قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه میتواند مسیر ترانزیت شرق به غرب را تقویت کند.
اتصال ایران به کریدور چین-آسیای میانه-غرب آسیا (CAWA)
🔹این کریدور شبکۀ ریلی چین را از طریق آسیای میانه به خلیجفارس و دریای مدیترانه متصل میکند. همچنین ایران را به یکی از حلقههای اصلی در زنجیره ارزش جهانی تبدیل کرده و به انتقال پایدار انرژی کمک میکند.
🔹با دیپلماسی فعال و سرمایهگذاری صحیح ایران میتواند جایگاه تاریخی خود را در تجارت جهانی تثبیت کند و همکاری با چین را به یک مزیت پایدار بدل سازد.
منبع فارس